Nie tylko dobre stopnie świadczą o zdolnościach. Liczy się także, a może przede wszystkim działalność pozaszkolna.
19.04.2021, Świetlica Środowiskowa "M.Łodzi Niegniewni oraz Fundacja Służby Rodzinie "Nadzieja"
Nie tylko dobre stopnie świadczą o zdolnościach.
Liczy się także, a może przede wszystkim działalność pozaszkolna.
Dobrze, żeby młodzi ludzie rozwijali swoje uzdolnienia. Nie muszą być świetni w wielu dziedzinach, ważne, że znajdą coś, co sprawia im przyjemność, a dorośli pomogą im to doskonalić.
Jesteś jedyną osobą na świecie, która może wykorzystać Twój potencjał.
– Zig Ziglar
Wincenty Okoń – polski pedagog, twierdził, że zdolność da się zauważyć w łatwości, szybkości i niezawodności przyswajania wiadomości, radzeniu sobie z podejmowaniem decyzji oraz w samodzielnym i twórczym działaniu [1]. Różne są definicje tego pojęcia, natomiast mnie interesuje jakie typy zdolności można wyróżnić. Oczywiście, także ta kwestia zajmowała wielu badaczy. Według Karen Rogers, jest sześć podstawowych rodzajów zdolności dzieci: ogólne zdolności intelektualne, specyficzne zdolności akademickie, zdolności twórcze, zdolności psychospołeczne, zdolności artystyczne i wizualne, zdolności psychometryczne [2]. Wszystkie one są bardzo istotne. Zwrócenie na nie uwagi przez nas, dorosłych, może pomóc młodym ludziom dostrzec swój potencjał i o nim nie zapominać.
Zauważyć swój potencjał
Dzieci, które przychodzą na Świetlicę M. Łodzi Niegniewni, nie zawsze są piątkowymi uczniami, choć wielu z nich dobrze sobie radzi w szkole. Wspólnie pracujemy nad tym, aby edukacyjnie było jeszcze lepiej niż dotychczas – dla każdego na miarę jego możliwości. My – wychowawcy, staramy się pobudzać młodych ludzi do działania. Świetlica to miejsce, w którym mogą m.in. zasięgnąć pomocy przy odrabianiu lekcji, ale co jest w moim odczuciu równie ważne – rozwijać zdolności. Przeciętni uczniowie, na innych polach radzą sobie świetnie np. artystycznych, sportowych, intelektualnych. Niektórzy mają zdolności przywódcze, inni wykazują się kreatywnością. Są też tacy, którzy wyróżniają się ogromną wrażliwością, widać to w ich codziennym funkcjonowaniu w grupie. Z kolei dobrzy uczniowie, również posiadają dodatkowe atuty, zatem nie tylko nauka jest dziedziną, w której czują się pewnie i mogą się wykazać. Mają poza szkołą coś, co jest dla nich równie cenne. Zarówno osoby, które dobrze się uczą oraz te którym nauka sprawia pewne trudności, posiadają potencjał, każda z nich nieco inny i potrzebują go rozbudowywać. Świetlica w życiu tych dzieci jest miejscem, które im to umożliwia. Poza predyspozycjami, równie istotny jest już wspomniany przeze mnie rozwój, w połączeniu ze zdolnościami, tworzą wspaniały duet. Sądzę, że jeśli do potencjału dzieci, dołożymy doskonalenie się – mamy parę, która wzajemnie się uzupełnia, pcha młodych ludzi do działania. Wtedy dzieją się dobre rzeczy i niech nie przestają się dziać!
Świetlica jako miejsce, w którym dzieci mogą rozwijać swoje zdolności
Mury Świetlicy M. Łodzi Niegniewni, widziały już niejedno działanie, które świadczyło o tym, że dzieci, które do nas przychodzą, mają wiele zdolności. Kamil – lat 12, często siada w kącie i rysuje m.in. postaci z bajek czy gier komputerowych np. Pokemony, których jest wielkim fanem. Z miesiąca na miesiąc jest w tym coraz lepszy, rozkwita. Często wykorzystuje logiczne myślenie, lubi strategiczne rozgrywki, co potwierdza m.in. jego zainteresowanie grą planszową Wsiąść do pociągu. Kasia – lat 13, jest urodzoną liderką, potrafi w mig skrzyknąć grupę, zorganizować zebranie lub inne przedsięwzięcie. Odnajduje się, również w artystycznych działaniach. Bierze udział we wszelkich zajęciach plastycznych. Nie boi się rywalizacji, a tym samym bardzo chętnie zdobywa nową wiedzę i sprawdza ją w formie quizów. Karolina – lat 12, jest wrażliwą duszą, która lubi zajęcia manualne oraz plastyczne, ale także łamigłówki, krzyżówki czy rozwiązywanie labiryntów. Podobnie jest z Martą – lat 13. Obie dziewczyny są także bardzo kontaktowe. Ola – lat 14, to urodzony sportowiec. Nie wyobraża sobie dnia bez wysiłku fizycznego i dobrze się sprawdza w różnych rozgrywkach sportowych. Ma doskonałą pamięć – to ona przypomina innym dzieciom o sprawach związanych ze świetlicą. Z kolei Maciej – lat 9, jest zdolnym i bystrym uczniem, choć nie zawsze ma motywację do nauki. Świetnie sobie radzi w życiu, ponadto dobrze odnajduje się w relacjach z rówieśnikami. Karol – lat 9, ma w sobie taką dziecięcą radość, głowę pełną pomysłów, twórczego działania. Michał – lat 9, jest świetnym uczniem, a do tego ma niesamowitą wyobraźnię, artystyczne zapędy. Są też osoby, które uczęszczają na Świetlicę nieregularnie i jeszcze nie wszystko o nich wiemy. Może nadarzą się okazje, żeby się dowiedzieć więcej o ich predyspozycjach.
Możesz wyjrzeć trochę dalej, niż na własne podwórko
Na Świetlicy dysponujemy narzędziami, które pomagają dzieciom rozwijać swój potencjał. Mogą one korzystać z materiałów plastycznych, rękodzielniczych, z gier planszowych, zagadek logicznych czy kryminalnych, łamigłówek. Ponadto mają przestrzeń, żeby samemu wybrać jak chcą spędzać czas. My – wychowawcy, pokazujemy im, że istnieje coś więcej, niż tylko miasto Łódź, niż ich własne osiedle, że mogą wyjrzeć dalej i dopiero wtedy widać ile jest możliwości na świecie. Niech się czują dumni z tego kim są. Jednak dobrze by było, aby się nie bali myśleć o jeszcze lepszych szkołach dla siebie w przyszłości, dalekich miastach, krajach, w których także kiedyś będą mogli rozwijać swoje zdolności. Niech się nie obawiają wyglądać tak daleko przed siebie, jak tylko zapragną. Pokazujemy im muzea, w których można się przyjrzeć nowinkom technicznym lub zainspirować sztuką. Mają zorganizowane zajęcia sportowe, uczą się od nas poprawnej polszczyzny, rozmawiamy z nimi o gotowaniu, oszczędzaniu pieniędzy, podróżach, odpowiedzialności, rozwiązywaniu konfliktów, dzielimy się z nimi inspiracjami. Pokazujemy, że większość ograniczeń tkwi w głowach, w braku pewności siebie. Gdy oni zapominają o tym ile mają zdolności, przypominamy jak dużo jest w nich potencjału, który mogą wykorzystać teraz oraz w dalekiej przyszłości.
Dla zachowania prywatności dzieci ze Świetlicy ich imiona zostały zmienione.
D a r i a S t a s i a k
Absolwentka pedagogiki w zakresie profilaktyki i animacji społeczno–kulturalnej na Uniwersytecie Łódzkim oraz magister kulturoznawstwa ze specjalnością: twórcze pisanie (również UŁ).
Obecnie jest wychowawcą w Świetlicy Środowiskowej M. Łodzi Niegniewni.
W kręgu jej zainteresowań są m.in. kreatywne formy spędzania czasu z dziećmi, nauka przez zabawę, stąd pomysł na powyższy artykuł.
Należy też do Fundacji Mózg Malina. Wraz z resztą zespołu brała udział w Projekcie Umiejętne kształtowanie pociech – siła matek z Łodzi
(był to projekt bezpłatnych warsztatów o kreatointeligencji przeznaczony dla łodzianek, mam lub przyszłych mam).
Napisała kilka reportaży o Łodzi, trzy z nich zostały wydane w gazecie społeczno-lokalnej Miasto Ł.
Ma doświadczenie w pracy z dziećmi. Oprowadzała grupy po Muzeum Animacji Se-ma-for, a także organizowała tam warsztaty.
Prowadziła zajęcia w szkołach, przedszkolach, instytucjach kultury.
Jeśli masz jakieś pytania do autora tekstu,
pisz śmiało: dariastasiak22@gmail.com :)
Przypisy:
[1] Wybrane definicje zdolności, uzdolnień, talentu, Ośrodek Rozwoju Edukacji w Warszawie,
https://www.npseo.pl/data/documents/3/238/238.pdf, s. 3 (dostęp: 16.04.2021). [powrót do dóry]
[2] K. J. Szmidt, Obudź i rozwijaj zdolności w każdym swoim uczniu!, w: Internetowy Magazyn CODN Trendy – uczenie się w XXI wieku, nr 3/2008,
http://www.bc.ore.edu.pl/Content/83/2008_3.pdf, s. 3-4 (dostęp: 16.04.2021) [powrót do dóry]
Fotografie:
Zdjęcie pierwsze: Andrea Piacquadio z https://www.pexels.com/pl-pl/zdjecie/kobieta-narysuj-zarowke-na-bialej-tablicy-3758105/
Zdjęcie drugie: artistlike z https://pixabay.com/pl/photos/strony-%C5%9Bwiat-pi%C5%82ka-zachowaj-644145/
Szczegółowe informacje o projekcie Świetlicy Środowiskowej "M.Łodzi Niegniewni", wzmiankowanej w powyższym Artykule, znajdziesz tutaj.