Jedne usta, dwoje uszu. Porozmawiajmy o rozmawianiu 

Jedne usta, dwoje uszu. Porozmawiajmy o rozmawianiu

« wróć

“Nie można się nie komunikować” (Paul Watzlawick).


Jednym z ważniejszych celów komunikacji jest budowanie relacji. Człowiek jest istotą społeczną, od początku życia potrzebuje relacji. Dziecko poprzez osobistą komunikację z opiekunami buduje i wzmacnia relację. W rodzinie komunikacja odbywa się pomiędzy wszystkimi osobami (mąż, żona, dzieci) w różnych kierunkach oraz za pomocą różnych kanałów. Bardzo często myśląc o komunikowaniu się, mamy na uwadze głównie komunikację ustną, słowną, ale tak naprawdę mnóstwo informacji, a co za tym idzie przekazów i blokad znajduje się w intonacji, mimice, postawie ciała itd. Do skutecznej, czyli także więziotwórczej i budującej relację komunikacji potrzebne jest obustronne porozumienie - oznacza to, że to, co chciała przekazać jedna osoba, zostało nie tylko odebrane, ale zrozumiane i przyjęte przez drugą, oraz, że w jakiś sposób odpowie ona na ten przekaz. Warto więc weryfikować to, co mówimy do innych. Do takiej komunikacji niezbędne jest bycie w kontakcie z drugą osobą, ale i z sobą samym. W rodzinie szczególnie ważne jest, aby kontakt między osobami miał szansę być bezinteresowny, o ile się da - wzajemny, pomimo pewnej niesymetryczności relacji. Rodzice popadają czasem w pułapkę tej niesymetryczności -zaczynają działać tak, jak gdyby mieli monopol na komunikowanie dzieciom swoich “rozporządzeń” i wymaganie ich spełnienia. “Nie ma dzieci - są ludzie” powiedział Janusz Korczak. Może wydawać się to truizmem, ale niech to stwierdzenie przyświeca każdemu rodzicielskiemu działaniu.

Przyjrzyjmy się temu, co może wspierać budowanie kontaktu, a co za tym idzie ułatwiać komunikację z dzieckiem, a co ten kontakt będzie utrudniać, niszczyć.
Do działań wspierających należą: uważna obecność, podążająca za potrzebami dziecka, bycie tu i teraz; współodczuwanie; słuchanie; upewnianie się, że dobrze rozumiem, np. poprzez parafrazowanie; weryfikowanie swoich hipotez (“wydaje mi się, że czujesz/myślisz/chciałbyś”); nawiązywanie do potrzeb drugiej osoby; pomoc w nazywaniu uczuć, szczególnie ważne u dzieci małych i w stanie dużych emocji; autentyczne zainteresowanie drugim. Pomagać może również postawa otwarta na uczenie się od dziecka, na to, co dziecko zaproponuje, na jego odmowę ale i jego zgodę. Ważne jest aby się nie zniechęcać, powoli i cierpliwie budować kontakt, interesować się tym, co dziecko przeżywa i mówi jak najbardziej szczerze, z ciekawością i chęcią usłyszenia odpowiedzi na zadane pytania. Bardzo pomocna jest próba zejścia do poziomu dziecka, fizycznie i mentalnie, spojrzenia na sytuację jego oczami, z jego perspektywy. Rodzic powinien także zawsze pamiętać, że to, co dziecko mówi, robi, nawet “przeciwko” rodzicowi - nie jest wymierzone w rodzica - liczy się to, co jest prawdziwą treścią, czasem ukrytą na pierwszy rzut oka, a nie to co powierzchu, co jest formą, często nieudolną, niegrzeczną (“jesteś głupia” będzie znaczyło “czuję się niezrozumiany” albo “źle mi z tym, co mówisz”). Umiejętność przejścia nad zewnętrznymi zachowaniami dziecka i odczytanie tego, co pod spodem, jest kluczem do nawiązania owocnej komunikacji. Jak widać na poniższym rysunku, zachowania stanowią wierzchołek, na którym łatwo się zatrzymać. Zachowania są efektem uczuć, emocji, które z kolei są reakcją na zaspokojenie bądź niezaspokojenie głębokich i ważnych potrzeb dziecka (każdego człowieka). Warto w ten sposób poprzyglądać się różnym trudnym zachowaniom.

W komunikacji z dzieckiem, poza zajmowaniem się tym co jest na tu i teraz, rodzic modeluje i ćwiczy umiejętności komunikacyjne dziecka na przyszłość. Przydatne może być pomaganie dziecku poprzez nazywanie jego uczuć, powtarzanie tego, co rodzic usłyszał, z wrażliwością na komunikaty zwrotne ze strony dziecka.
Utrudnianie kontaktu może odbywać się poprzez pytanie dziecka “dlaczego?” - dziecko nieraz samo nie jest w stanie odpowiedzieć na to pytanie, czuje się przyparte do muru i zamyka się na rozmowę. Podobne działanie mają rady i pocieszanie, które jest formą zaprzeczania uczuciom, podobnie jak tonowanie; litość; ocenianie, pouczanie i napominanie. Do blokad należy również wyręczanie dziecka w rozwiązywaniu problemów oraz opowiadanie anegdot w stylu “ja w twoim wieku”. W relacji z dzieckiem rodzicowi bardzo szybko włącza się tryb “naprawienia sytuacji” czyli pomocy dziecku, które cierpi lub naprostowanie dziecka, które błądzi. Jest to jednak bardzo prosta droga do postawienia muru między sobą a dzieckiem, bez gwarancji skuteczności oddziaływań. Jak napisała Małgorzata Musiał “Potrzeby nie muszą być zawsze natychmiast zaspakajane, ale chcą być usłyszane. Wysłuchanie rodzi zaufanie.”

 

Pomocne w rozwijaniu umiejętności komunikacyjnych może być Porozumienie bez Przemocy (PbP, ang. Nonviolent Communication, NVC) czyli sposób porozumiewania się, który opracował Marshall Rosenberg. Jest to sposób widzenia świata, siebie i drugiej osoby, który dostrzega i uznaje ważność potrzeb i uczuć każdej osoby, poprzez szacunek i empatię. Porozumienie bez Przemocy opiera się na założeniu, że wszystkie ludzkie zachowania mają źródło w potrzebach, które są uniwersalne, neutralne i takie same dla wszystkich ludzi. Spełnienie potrzeb jest możliwe, a potrzeby każdej osoby są tak samo ważne. Każdy też jest odpowiedzialny za realizację własnych potrzeb. Każd apotrzeb amoże być zaspakajana na różne sposoby, a konflikty mają źródło w przekonaniu, że jest tylko jeden sposób. Ujawnienie potrzeb, otwartość na wysłuchanie drugiej osoby, pomaga w rozwiązaniu konfliktu.

Porozumienie bez Przemocy uczy komunikacji w 4 krokach:

 

 

Istotne jest nauczenie się oddzielania osądów i interpretacji od faktów, rozpoznawanie uczuć, zwłaszcza własnych, pojawiających się w reakcji na niezaspokojone (bądź zaspokojone) potrzeby, określanie strategii realizacji potrzeb oraz okazywanie empatii - sobie lub drugiej osobie. Podstawą do rozwijania takich kompetencji jest wzięcie odpowiedzialności za swoje potrzeby, a w przypadku rodzica - za relację z dzieckiem.

 

 

 

Zachęcam do rozwijania swoich kompetencji komunikacyjnych, poprzez lekturę książek, artykułów, słuchanie podcastów czy konferencji, a zwłaszcza udział w warsztatach i ćwiczenie w życiu codziennym. Poniżej proponuję kilka tytułów książek oraz miejsc w sieci, godnych polecenia dla rodziców.

 

Lektury:

  • Berendt J., Sendor M. (2013). Dogadać się z dzieckiem. Warszawa: CoJaNaTo
  • Musiał M. (2017). Dobra relacja. Warszawa: Mamania
  • Rosenberg M. B. (2015). Porozumienie bez przemocy. O języku serca. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca
  • Rosenberg M. B. (2013). Wychowanie w duchu empatii. Podkowa Leśna: Wydawnictwo MiND
  • Stein A. (2012). Dziecko z bliska. Warszawa: Mamania
  • Stein A. (2014). Dziecko z bliska idzie w świat. Warszawa: Mamania
  • Żuczkowska Z. A. (2015). Dialog zamiast kar. Podkowa Leśna: Wydawnictwo MiND

 

 

Miejsca w sieci:

 

  • http://dobrarelacja.pl/
  • http://bycblizej.pl/
  • https://blog.lukaszbielinski.pl/
  • http://agnieszkastein.pl/
  • https://nvclab.pl/
  • https://www.empathicway.pl/
  • https://www.gosiastanczyk.pl/
  • na facebooku @DziennikPotrzeb
    @BuofPasikonie

 

Niektóre potrzeby


Potrzeby fizyczne

Powietrza  

Pożywienia  

Wody  

Schronienia  

Ruchu  

Odpoczynku  

Snu  

Wyrażenia swojej seksualności  

Dotyku  

Bezpieczeństwa fizycznego

 

Kontaktu z samym sobą

Autentyczności  

Wyzwań  

Uczenia się  

Jasności  

Świadomości  

Kompetencji  

Kreatywności  

Integralności

Samorozwoju / wzrostu  

Autoekspresji /wyrażania własnego „ja” 

Poczucia własnej wartości  

Samoakceptacji  

Szacunku dla siebie  

Osiągnięć  

Prywatności 

Sensu  

Poczucia wpływu na swoje życie  

Całości / jedności  

Spójności  

Rozwoju  

Stymulacji, pobudzenia  

Zaufania  

 

Związku z innymi ludźmi

Przynależności  

Wsparcia  

Wspólnoty  

Kontaktu z innymi  

Towarzystwa  

Bliskości  

Dzielenia się smutkami,radościami; talentami i zdolnościami  

Więzi  

Uwagi, bycia wziętym pod uwagę  

Bezpieczeństwa emocjonalnego  

Szczerości  

Empatii  

Współzależności  

Szacunku  

Równych szans  

Bycia widzianym  

Zrozumienia i bycia zrozumianym  

Zaufania  

Ciepła  

Otuchy  

Miłości

Intymności  

Siły grupowej  

Współpracy  

Wzajemności

Przyczyniania się do wzbogacania życia

 

Związku ze światem

Piękna  

Kontaktu z przyrodą  

Harmonii  

Porządku  

Spójności 

Pokoju

 

Autonomii

Wybierania własnych planów, celów i marzeń, wartości  

Wybierania własnej drogi prowadzącej do ich realizacji  

Wolności  

Przestrzeni  

Spontaniczności  

Niezależności

 

Radości życia

Zabawy  

Humoru  

Radości  

Łatwości  

Przygody  

Różnorodności / urozmaicenia  

Inspiracji  

Prostoty 

Dobrostanu fizycznego/emocjonalnego  

Komfortu / wygody  

Nadziei

 

 

Opr. na podstawie M.B.Rosenberg “Porozumienie bez przemocy” oraz materiałów https://nvclab.pl

 

NIEKTÓRE UCZUCIA

Kiedy potrzeby są zaspokojone, przyjemne


Radość

  • Zadowolenie
  • Rozbawienie
  • Wesołość
  • Śmiałość
  • Zainspirowanie
  • Szczęście
  • Zachwycenie
  • Spełnienie
  • Satysfakcja
  • Przyjemność
  • Entuzjazm
  • Rozkosz
  • Uciecha
  • Duma
  • Uniesienie
  • Euforia
  • Ekstaza
  • Mania (postać patologiczna)

 

Komfort

  • Zaspokojenie
  • Satysfakcja
  • Rozluźnienie
  • Bezpieczeństwo
  • Beztroska

 

Spokój

  • Wyciszenie
  • Relaks
  • Ulga
  • Błogość

 

Miłość

  • Akceptacja
  • Życzliwość
  • Ufność,
  • Uprzejmość
  • Poczucie bliskości
  • Oddanie
  • Uwielbienie
  • Zaślepienie
  • Otwartość
  • Czułość
  • Przyjaźń

 

 

Odpoczynek i energia

  • Relaks
  • Wypoczęcie
  • Odświeżenie
  • Energiczny
  • Siła
  • Pogoda
  • Swoboda
  • Pobudzenie
  • Werwa
  • Ożywienie
  • Uskrzydlenie
  • Pasja

Wdzięczność

  • Docenienie
  • Szczęście
  • Zbudowanie
  • Zainspirowanie
  • Wzruszenie
  • Zachwyt
  • Roztkliwienie
  • Pokrzepienie
  • Poruszenie
  • Rozpromienienie

 

Inspiracja

  • Zainteresowanie
  • Zaciekawienie
  • Podniecenie
  • Podekscytowanie
  • Zafascynowanie
  • Zaintrygowanie
  • Zainspirowanie
  • Zachęcenie

 

 

Kiedy potrzeby nie są zaspokojone, nieprzyjemne


Złość

  • Wściekłość
  • Gniew
  • Uraza
  • Oburzenie
  • Niechęć
  • Frustracja
  • Zirytowanie
  • Niezadowolenie
  • Rozdrażnienie
  • Wzburzenie
  • Zagniewanie
  • Zgorzkniałość
  • Wrogość
  • Nienawiść i szał (postać patologiczna)

 

Smutek

  • Żal
  • Przykrość
  • Melancholia
  • Zniechęcenie
  • Przygnębienie
  • Nieszczęście
  • Osamotnienie
  • Zatroskanie
  • Rozgoryczenie
  • Zawiedzenie
  • Załamanie
  • Strach
  • Niepokój
  • Obawa
  • Zwątpienie
  • Zatroskanie
  • Konsternacja
  • Zmieszanie
  • Zaniepokojenie
  • Onieśmielenie
  • Roztrzęsienie
  • Strachliwość
  • Zszokowanie
  • Przerażenie
  • Panika

 

Wstręt i pogarda

  • Lekceważenie
  • Nieprzychylność
  • Obrzydzenie
  • Odraza
  • Niesmak

 

Wstyd

  • Poczucie winy
  • Zażenowanie
  • Zakłopotanie
  • Upokorzenie
  • Żal z powodu tego, co się zrobiło
  • Zmęczenie
  • Wyczerpanie
  • Senność
  • Otępienie
  • Słabość
  • Przytłoczenie
  • Bez energii
  • Apatia
  • Markotność
  • Odrętwienie
  • Oklapnięcie
  • Osowiałość
  • Przybicie
  • Przygaszenie

 

Dyskomfort

  • Zakłopotanie
  • Speszenie
  • Spięcie
  • Spłoszenie
  • Strapienie
  • Zażenowanie

 

Brak inspiracji

  • Brak zainteresowania
  • Znudzenie
  • Pustka

 

 

Opr. na podstawie M.B.Rosenberg “Porozumienie bez przemocy” oraz materiałów ewelinabrzostowska.com



mgr Paulina Kowalska

Żona, mama, psycholog. Pracuje w Archidiecezjalnym Ośrodku Adopcyjnym w Łodzi, pomagając dorosłym w przygotowaniu się do rodzicielstwa, wspierając rodziny, dzieci i rodziców na drodze budowania relacji, więzi i dawania empatii.

 

 


Partnerzy