Jedne usta, dwoje uszu. Porozmawiajmy o rozmawianiu
“Nie można się nie komunikować” (Paul Watzlawick).
Jednym z ważniejszych celów komunikacji jest budowanie relacji. Człowiek jest istotą społeczną, od początku życia potrzebuje relacji. Dziecko poprzez osobistą komunikację z opiekunami buduje i wzmacnia relację. W rodzinie komunikacja odbywa się pomiędzy wszystkimi osobami (mąż, żona, dzieci) w różnych kierunkach oraz za pomocą różnych kanałów. Bardzo często myśląc o komunikowaniu się, mamy na uwadze głównie komunikację ustną, słowną, ale tak naprawdę mnóstwo informacji, a co za tym idzie przekazów i blokad znajduje się w intonacji, mimice, postawie ciała itd. Do skutecznej, czyli także więziotwórczej i budującej relację komunikacji potrzebne jest obustronne porozumienie - oznacza to, że to, co chciała przekazać jedna osoba, zostało nie tylko odebrane, ale zrozumiane i przyjęte przez drugą, oraz, że w jakiś sposób odpowie ona na ten przekaz. Warto więc weryfikować to, co mówimy do innych. Do takiej komunikacji niezbędne jest bycie w kontakcie z drugą osobą, ale i z sobą samym. W rodzinie szczególnie ważne jest, aby kontakt między osobami miał szansę być bezinteresowny, o ile się da - wzajemny, pomimo pewnej niesymetryczności relacji. Rodzice popadają czasem w pułapkę tej niesymetryczności -zaczynają działać tak, jak gdyby mieli monopol na komunikowanie dzieciom swoich “rozporządzeń” i wymaganie ich spełnienia. “Nie ma dzieci - są ludzie” powiedział Janusz Korczak. Może wydawać się to truizmem, ale niech to stwierdzenie przyświeca każdemu rodzicielskiemu działaniu.
Przyjrzyjmy się temu, co może wspierać budowanie kontaktu, a co za tym idzie ułatwiać komunikację z dzieckiem, a co ten kontakt będzie utrudniać, niszczyć.
Do działań wspierających należą: uważna obecność, podążająca za potrzebami dziecka, bycie tu i teraz; współodczuwanie; słuchanie; upewnianie się, że dobrze rozumiem, np. poprzez parafrazowanie; weryfikowanie swoich hipotez (“wydaje mi się, że czujesz/myślisz/chciałbyś”); nawiązywanie do potrzeb drugiej osoby; pomoc w nazywaniu uczuć, szczególnie ważne u dzieci małych i w stanie dużych emocji; autentyczne zainteresowanie drugim. Pomagać może również postawa otwarta na uczenie się od dziecka, na to, co dziecko zaproponuje, na jego odmowę ale i jego zgodę. Ważne jest aby się nie zniechęcać, powoli i cierpliwie budować kontakt, interesować się tym, co dziecko przeżywa i mówi jak najbardziej szczerze, z ciekawością i chęcią usłyszenia odpowiedzi na zadane pytania. Bardzo pomocna jest próba zejścia do poziomu dziecka, fizycznie i mentalnie, spojrzenia na sytuację jego oczami, z jego perspektywy. Rodzic powinien także zawsze pamiętać, że to, co dziecko mówi, robi, nawet “przeciwko” rodzicowi - nie jest wymierzone w rodzica - liczy się to, co jest prawdziwą treścią, czasem ukrytą na pierwszy rzut oka, a nie to co powierzchu, co jest formą, często nieudolną, niegrzeczną (“jesteś głupia” będzie znaczyło “czuję się niezrozumiany” albo “źle mi z tym, co mówisz”). Umiejętność przejścia nad zewnętrznymi zachowaniami dziecka i odczytanie tego, co pod spodem, jest kluczem do nawiązania owocnej komunikacji. Jak widać na poniższym rysunku, zachowania stanowią wierzchołek, na którym łatwo się zatrzymać. Zachowania są efektem uczuć, emocji, które z kolei są reakcją na zaspokojenie bądź niezaspokojenie głębokich i ważnych potrzeb dziecka (każdego człowieka). Warto w ten sposób poprzyglądać się różnym trudnym zachowaniom.
W komunikacji z dzieckiem, poza zajmowaniem się tym co jest na tu i teraz, rodzic modeluje i ćwiczy umiejętności komunikacyjne dziecka na przyszłość. Przydatne może być pomaganie dziecku poprzez nazywanie jego uczuć, powtarzanie tego, co rodzic usłyszał, z wrażliwością na komunikaty zwrotne ze strony dziecka.
Utrudnianie kontaktu może odbywać się poprzez pytanie dziecka “dlaczego?” - dziecko nieraz samo nie jest w stanie odpowiedzieć na to pytanie, czuje się przyparte do muru i zamyka się na rozmowę. Podobne działanie mają rady i pocieszanie, które jest formą zaprzeczania uczuciom, podobnie jak tonowanie; litość; ocenianie, pouczanie i napominanie. Do blokad należy również wyręczanie dziecka w rozwiązywaniu problemów oraz opowiadanie anegdot w stylu “ja w twoim wieku”. W relacji z dzieckiem rodzicowi bardzo szybko włącza się tryb “naprawienia sytuacji” czyli pomocy dziecku, które cierpi lub naprostowanie dziecka, które błądzi. Jest to jednak bardzo prosta droga do postawienia muru między sobą a dzieckiem, bez gwarancji skuteczności oddziaływań. Jak napisała Małgorzata Musiał “Potrzeby nie muszą być zawsze natychmiast zaspakajane, ale chcą być usłyszane. Wysłuchanie rodzi zaufanie.”
Pomocne w rozwijaniu umiejętności komunikacyjnych może być Porozumienie bez Przemocy (PbP, ang. Nonviolent Communication, NVC) czyli sposób porozumiewania się, który opracował Marshall Rosenberg. Jest to sposób widzenia świata, siebie i drugiej osoby, który dostrzega i uznaje ważność potrzeb i uczuć każdej osoby, poprzez szacunek i empatię. Porozumienie bez Przemocy opiera się na założeniu, że wszystkie ludzkie zachowania mają źródło w potrzebach, które są uniwersalne, neutralne i takie same dla wszystkich ludzi. Spełnienie potrzeb jest możliwe, a potrzeby każdej osoby są tak samo ważne. Każdy też jest odpowiedzialny za realizację własnych potrzeb. Każd apotrzeb amoże być zaspakajana na różne sposoby, a konflikty mają źródło w przekonaniu, że jest tylko jeden sposób. Ujawnienie potrzeb, otwartość na wysłuchanie drugiej osoby, pomaga w rozwiązaniu konfliktu.
Porozumienie bez Przemocy uczy komunikacji w 4 krokach:
Istotne jest nauczenie się oddzielania osądów i interpretacji od faktów, rozpoznawanie uczuć, zwłaszcza własnych, pojawiających się w reakcji na niezaspokojone (bądź zaspokojone) potrzeby, określanie strategii realizacji potrzeb oraz okazywanie empatii - sobie lub drugiej osobie. Podstawą do rozwijania takich kompetencji jest wzięcie odpowiedzialności za swoje potrzeby, a w przypadku rodzica - za relację z dzieckiem.
Zachęcam do rozwijania swoich kompetencji komunikacyjnych, poprzez lekturę książek, artykułów, słuchanie podcastów czy konferencji, a zwłaszcza udział w warsztatach i ćwiczenie w życiu codziennym. Poniżej proponuję kilka tytułów książek oraz miejsc w sieci, godnych polecenia dla rodziców.
Lektury:
- Berendt J., Sendor M. (2013). Dogadać się z dzieckiem. Warszawa: CoJaNaTo
- Musiał M. (2017). Dobra relacja. Warszawa: Mamania
- Rosenberg M. B. (2015). Porozumienie bez przemocy. O języku serca. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca
- Rosenberg M. B. (2013). Wychowanie w duchu empatii. Podkowa Leśna: Wydawnictwo MiND
- Stein A. (2012). Dziecko z bliska. Warszawa: Mamania
- Stein A. (2014). Dziecko z bliska idzie w świat. Warszawa: Mamania
- Żuczkowska Z. A. (2015). Dialog zamiast kar. Podkowa Leśna: Wydawnictwo MiND
Miejsca w sieci:
- http://dobrarelacja.pl/
- http://bycblizej.pl/
- https://blog.lukaszbielinski.pl/
- http://agnieszkastein.pl/
- https://nvclab.pl/
- https://www.empathicway.pl/
- https://www.gosiastanczyk.pl/
- na facebooku @DziennikPotrzeb
@BuofPasikonie
Niektóre potrzeby
Potrzeby fizyczne
Powietrza
Pożywienia
Wody
Schronienia
Ruchu
Odpoczynku
Snu
Wyrażenia swojej seksualności
Dotyku
Bezpieczeństwa fizycznego
Kontaktu z samym sobą
Autentyczności
Wyzwań
Uczenia się
Jasności
Świadomości
Kompetencji
Kreatywności
Integralności
Samorozwoju / wzrostu
Autoekspresji /wyrażania własnego „ja”
Poczucia własnej wartości
Samoakceptacji
Szacunku dla siebie
Osiągnięć
Prywatności
Sensu
Poczucia wpływu na swoje życie
Całości / jedności
Spójności
Rozwoju
Stymulacji, pobudzenia
Zaufania
Związku z innymi ludźmi
Przynależności
Wsparcia
Wspólnoty
Kontaktu z innymi
Towarzystwa
Bliskości
Dzielenia się smutkami,radościami; talentami i zdolnościami
Więzi
Uwagi, bycia wziętym pod uwagę
Bezpieczeństwa emocjonalnego
Szczerości
Empatii
Współzależności
Szacunku
Równych szans
Bycia widzianym
Zrozumienia i bycia zrozumianym
Zaufania
Ciepła
Otuchy
Miłości
Intymności
Siły grupowej
Współpracy
Wzajemności
Przyczyniania się do wzbogacania życia
Związku ze światem
Piękna
Kontaktu z przyrodą
Harmonii
Porządku
Spójności
Pokoju
Autonomii
Wybierania własnych planów, celów i marzeń, wartości
Wybierania własnej drogi prowadzącej do ich realizacji
Wolności
Przestrzeni
Spontaniczności
Niezależności
Radości życia
Zabawy
Humoru
Radości
Łatwości
Przygody
Różnorodności / urozmaicenia
Inspiracji
Prostoty
Dobrostanu fizycznego/emocjonalnego
Komfortu / wygody
Nadziei
Opr. na podstawie M.B.Rosenberg “Porozumienie bez przemocy” oraz materiałów https://nvclab.pl
NIEKTÓRE UCZUCIA
Kiedy potrzeby są zaspokojone, przyjemne
Radość
- Zadowolenie
- Rozbawienie
- Wesołość
- Śmiałość
- Zainspirowanie
- Szczęście
- Zachwycenie
- Spełnienie
- Satysfakcja
- Przyjemność
- Entuzjazm
- Rozkosz
- Uciecha
- Duma
- Uniesienie
- Euforia
- Ekstaza
- Mania (postać patologiczna)
Komfort
- Zaspokojenie
- Satysfakcja
- Rozluźnienie
- Bezpieczeństwo
- Beztroska
Spokój
- Wyciszenie
- Relaks
- Ulga
- Błogość
Miłość
- Akceptacja
- Życzliwość
- Ufność,
- Uprzejmość
- Poczucie bliskości
- Oddanie
- Uwielbienie
- Zaślepienie
- Otwartość
- Czułość
- Przyjaźń
Odpoczynek i energia
- Relaks
- Wypoczęcie
- Odświeżenie
- Energiczny
- Siła
- Pogoda
- Swoboda
- Pobudzenie
- Werwa
- Ożywienie
- Uskrzydlenie
- Pasja
Wdzięczność
- Docenienie
- Szczęście
- Zbudowanie
- Zainspirowanie
- Wzruszenie
- Zachwyt
- Roztkliwienie
- Pokrzepienie
- Poruszenie
- Rozpromienienie
Inspiracja
- Zainteresowanie
- Zaciekawienie
- Podniecenie
- Podekscytowanie
- Zafascynowanie
- Zaintrygowanie
- Zainspirowanie
- Zachęcenie
Kiedy potrzeby nie są zaspokojone, nieprzyjemne
Złość
- Wściekłość
- Gniew
- Uraza
- Oburzenie
- Niechęć
- Frustracja
- Zirytowanie
- Niezadowolenie
- Rozdrażnienie
- Wzburzenie
- Zagniewanie
- Zgorzkniałość
- Wrogość
- Nienawiść i szał (postać patologiczna)
Smutek
- Żal
- Przykrość
- Melancholia
- Zniechęcenie
- Przygnębienie
- Nieszczęście
- Osamotnienie
- Zatroskanie
- Rozgoryczenie
- Zawiedzenie
- Załamanie
- Strach
- Niepokój
- Obawa
- Zwątpienie
- Zatroskanie
- Konsternacja
- Zmieszanie
- Zaniepokojenie
- Onieśmielenie
- Roztrzęsienie
- Strachliwość
- Zszokowanie
- Przerażenie
- Panika
Wstręt i pogarda
- Lekceważenie
- Nieprzychylność
- Obrzydzenie
- Odraza
- Niesmak
Wstyd
- Poczucie winy
- Zażenowanie
- Zakłopotanie
- Upokorzenie
- Żal z powodu tego, co się zrobiło
- Zmęczenie
- Wyczerpanie
- Senność
- Otępienie
- Słabość
- Przytłoczenie
- Bez energii
- Apatia
- Markotność
- Odrętwienie
- Oklapnięcie
- Osowiałość
- Przybicie
- Przygaszenie
Dyskomfort
- Zakłopotanie
- Speszenie
- Spięcie
- Spłoszenie
- Strapienie
- Zażenowanie
Brak inspiracji
- Brak zainteresowania
- Znudzenie
- Pustka
Opr. na podstawie M.B.Rosenberg “Porozumienie bez przemocy” oraz materiałów ewelinabrzostowska.com
mgr Paulina Kowalska
Żona, mama, psycholog. Pracuje w Archidiecezjalnym Ośrodku Adopcyjnym w Łodzi, pomagając dorosłym w przygotowaniu się do rodzicielstwa, wspierając rodziny, dzieci i rodziców na drodze budowania relacji, więzi i dawania empatii.