Grupa wsparcia dla rodziców adopcyjnych
• zrozumieć trudne zachowania dziecka; lepiej rozumieć własne reakcje;
• skuteczniej rozwiązywać sytuacje konfliktowe;
• znaleźć drogę wyjścia z sytuacji, które przytłaczają;
• zadbać o dobre relacje w małżeństwie;
• wzmocnić się i zadbać o siebie;
• czerpać radość ze swojego rodzicielstwa adopcyjnego,
• zauważyć schematy wychowawcze i dotychczasowe przekonania,
• nawiązać relacje.
Spotkania odbywają się 1 x w miesiącu.
Uczestnicy spotkania, dzieląc się osobistym doświadczeniem, stanowią dla siebie nawzajem źródło wsparcia i praktycznej wiedzy o sposobach radzenia sobie z problemami wychowawczymi.
Grupa wsparcia to możliwość podzielenia się swoimi przemyśleniami, troskami, lękami, to wymiana doświadczeń, to sposobność do poznania innych rodziców adopcyjnych.
Prowadzący spotkanie pełni rolę moderatora – troszczy się o odpowiednią atmosferę sprzyjającą otwartości i wzajemnemu zaufaniu, dba o przestrzeganie zasad komunikacji i wzajemnego szacunku, a także dzieli się fachową wiedzą z zakresu wychowania.
Celem grupy jest pomoc w ukształtowaniu w uczestnikach optymalnego poziomu poczucia satysfakcji z bycia rodzicem. Spotkania wzbogacone będą o elementy psychoedukacji, (też ćwiczenia warsztatowe) i coachingu, praktykę uważności w komunikacji w oparciu o NVC – porozumienie bez przemocy.
Prowadząca: Anna Sowa – coach, instruktor technik świadomej pracy z ciałem dla dorosłych i dzieci). Mama adopcyjna. Żona. Inspiruję Motywuję Wspieram Towarzyszę. Z życzliwością mi po drodze!
Przykładowe tematy spotkań (do wyboru po konsultacjach z uczestnikami grupy)
- Oczekiwania uczestników grupy - konsultacje; wyjaśnienie celów, zadań; kontrakt. Kodeks etyczny. Różnice między psychoterapią grupową a grupą wsparcia (stan psychiczny członków grupy
- Doświadczenie bezradności w procesie wychowania dziecka. – „pudełko trudności”.
- Moje marzenia o rodzicielstwie a realia życia rodzinnego.
- Okazywanie troski dziecku a kształtowanie się jego samodzielności.
- Wychowanie dziecka a kształtowanie się jego indywidualności.
- Trudności w byciu konsekwentnym w wychowaniu. Granice rodzicielskie.
- Problemy z budowaniem autorytetu rodzica u dziecka.
- Zaspokajanie potrzeb członków rodziny a dbanie o siebie.
- Rozczarowanie i poczucie krzywdy a przebaczenie i akceptacja.
- Dziecko jako „nauczyciel” i „wychowawca” rodziców.
- Konflikt jako zwyczajny element życia rodzinnego.
- Konsekwencje różnic w postawach wychowawczych rodziców.
- Rodzina a grupy rówieśnicze – komplementarność i rywalizacja.
- Rodzicielstwo dzieci z przewlekłą traumą rozwojową, zaniedbanych opiekuńczo i wychowawczo, z nieprawidłowym stylem przywiązania oraz z prenatalną ekspozycją na alkohol (FASD).
- W jaki sposób powiedzieć dziecku o adopcji, przedstawić historię biologicznej rodziny?
- Jak umacniać więzi rodzicielskie?
- Przyczyny kryzysów emocjonalnych i tożsamościowych.
- Style przywiązania.